Webinar Lastig gedrag behandelen aan de hand van lichaamstaal
Inleiding
In plaats van te kijken naar lastig gedrag, leert u in dit webinar te kijken naar bewegingen van het kind. Aan de manier van bewegen kunnen we namelijk zien waar het vastloopt: fysiek-emotioneel en cognitief. Maar ook waarom het vastloopt en wat er nodig is om het makkelijker te maken. Dat is wat aan de orde komt tijdens dit webinar.
Je ontdekt dat wiebelkonten, dromers, driftkikkers of moeilijke slapers wel anders willen maar meestal niet anders kunnen dan dit gedrag vertonen. Het zijn reddingsacties om zich staande te houden, aangestuurd door het brein en zijn beschermende, primaire reflexen.
Dit wordt niet altijd herkend waardoor er alleen hulp wordt geboden voor datgene wat er aan de buitenkant zichtbaar is. Het kind wordt geholpen om zijn emoties te reguleren, prikkels beter te verwerken of het krijgt ondersteuning voor schoolse taken. Maar door lichaamstaal te observeren kunt u overgaan tot effectief behandelen, dat wil zeggen de stress er af halen.
Programma
13:15 | Ontvangst in virtuele wachtkamer |
13:30 | Inloop meetingroom |
13:35 | Intro Korte toelichting met belangrijkste huishoudelijke mededelingen over Zoom. Introductie Carla van Wensen |
DEEL 1 | |
---|---|
13:45 | Bewegingen en vastlopen van het kind In het eerste deel wordt ingegaan op de onlosmakelijke verbinding tussen het brein en het bewegen. Je ontdekt hoe je via het bewegen het ontwikkelen/leren kunt beïnvloeden en hoe je aan de manier van bewegen kunt zien waar het kind vastloopt en waarom het kind vastloopt: fysiek, emotioneel of mentaal. Er komen cases voorbij van kinderen die je vast en zeker uit je eigen omgeving herkent. |
14:25 |
Vraag en antwoord |
14:35 |
Pauze |
DEEL 2 | |
14:45 | Interventietechniek reflexintegratie: uit de alarmstand halen In dit gedeelte bespreken we een tweetal primaire reflexen. Wat is een reflex? Hoe draagt deze bij aan de ontwikkeling en wat gebeurt er onder stress? Je krijgt een inkijkje in reflexintegratie, een interventietechniek om reflexen tot rust te brengen waardoor het kind uit de alarmstand kan komen. |
15:25 | Vraag en antwoord |
15:35 | Pauze |
15:45 | Breakout sessie |
16:15 | Afronding Carla van Wensen |
16:30 | Einde |
Accreditatie
Voor het webinar is accreditatie aangevraagd bij ADAP (Accreditatie Deskundigheidsbevorderende Activiteiten Paramedici).
Accreditatie is goedgekeurd door het SKJ (SKJ211176) voor 4.25 punten.
Procedure & Voorwaarden
Indien u gebruik wilt maken van accreditatie, dan zijn er een paar belangrijke dingen om rekening mee te houden. Leest u onderstaande voorwaarden en regels alstublieft goed door. Voor vragen en opmerkingen kunt u ons altijd mailen (office@logacom.nl) of bellen (020-3203364).
Presentie verplicht
Voor het verkrijgen van punten is aanwezigheid verplicht. Een aantal verenigingen vereisen dat een deelnemer tenminste 100% van de bijeenkomst aanwezig is geweest, deze regeling houden wij aan voor alle accreditaties en voor het afgeven van een certificaat van deelname. Deelname tijdens een webinar wordt gecontroleerd aan de hand van oefeningen. Presentie wordt alleen doorgevoerd wanneer de deelnemer 70% van de oefeningen juist heeft beantwoord. Toekenning van punten is niet aan scholingsaanbieder Logacom, maar aan de accreditatiecommissie van de beroepsvereniging.
Registratienummer
Wanneer u gebruik wilt maken van accreditatie dan hebben wij uw registratienummer nodig. Uw registratienummer heeft u bij uw aanmelding op kunnen geven. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kunt u zich bij onze registratiebalie melden of een e-mail sturen naar office@logacom.nl.
Carla van Wensen
Carla van Wensen (1967) heeft zich na haar opleiding tot fysiotherapeut en later manueel therapeut, gespecialiseerd in het werken met kinderen en huilbaby’s. Daarnaast volgde zij verschillende opleidingen in de natuurgeneeskunde, vitaliteitskunde, reflexintegratie en NEI therapie.
Carla geeft geaccrediteerde workshops en scholing (kind in evenwicht) voor professionals werkzaam met het kind. Daarnaast begeleidt zij in haar praktijk het kind met hechtingsproblematiek en/of niet begrepen fysieke klachten.
Doelgroep
Therapeuten: lichaamsgerechte- kindertherapeuten/-psychologen, fysiotherapeuten, pedagogen, orthopedagogen, psychologen, logopedisten, coaches etc. en ouders zelf.