Webinar Veilig online met een LVB

Inleiding

Het versterken van mediawijsheid in onderwijs en zorg voor jeugdigen met een licht verstandelijke beperking (LVB).

Ben ik in beeld?

Een actueel maatschappelijk vraagstuk is hoe jeugdigen met een LVB veilig en verantwoord gebruik kunnen maken van (social) media. Jeugdigen met een LVB hebben meer moeite met het beperken van beeldschermgebruik, het gebruik van applicaties en het communiceren online (media-etiquette, berichten interpreteren, teksten en symbolen begrijpen) dan jongeren zonder LVB. Dit komt omdat de eerste groep een minder sterk ontwikkeld taalbegrip en normbesef heeft, en daarnaast geven ze sneller toe aan impulsen.  

Als gevolg daarvan zijn jeugdigen met een LVB vaker betrokken bij aan mediagebruik gerelateerde (online) incidenten zoals sexting (seksfilmpjesbeelden delen), cyberpesten, manipulatie, oplichting (bv. phishing) en grooming (misbruik). Het niet vanzelfsprekend kunnen meedoen in de digitale samenleving en het opdoen van negatieve ervaringen tijdens en door mediagebruik kunnen leiden tot psychische druk, angst en (sociale en digitale ) uitsluiting.

Naast de genoemde factoren die online meedoen moeilijk maken, mist in veel organisaties beleid voor het (leren) omgaan met media, zijn beroepskrachten vaak minder mediavaardig dan de jeugdigen die zij begeleiden en is er behoefte aan tools voor het versterken van mediawijsheid bij de doelgroep. Bestaande tools (games, video’s, apps, lessen) zijn vaak ontwikkeld voor jeugdigen zonder LVB en zetten in op een te hoog denkniveau en/of sluiten niet aan bij de belevingswereld.

Het lectoraat Jeugd & Media van Hogeschool Windesheim streeft naar een digitaal inclusieve samenleving waarin álle jeugdigen gezond, veilig en kansrijk gebruik maken van beeldschermmedia. Via meerdere behoefte verkennende onderzoeken heeft het lectoraat de huidige stand van zaken rond (problematisch) mediagebruik door de doelgroep in onderwijs en jeugdzorg opgemaakt alsook de ondersteuningsbehoeften van beroepskrachten die hen daarbij ondersteunen.

Wat u van dit webinar kunt verwachten

In dit webinar bouwt Svenja Buttner, senior onderzoeker bij het lectoraat Jeugd & Media en projectleider van diverse onderzoeken rond mediagebruik van jeugdigen met een lvb, voort op de onderzoeksresultaten van 2 onderzoeken die zij 14 september tijdens het LVB Jaarcongres gaat presenteren (Iedereen mag meedoen met (social) media! en Nep echt!), door recentelijk in het (v)so opgedane inzichten te bespreken en te vergelijken met die in de (residentiele) jeugdzorg.

Na een presentatie van het onderzoek Jeugd & Media in het (v)so geeft Svenja een ondersteunend college over mediawijsheid en mediaopvoeding. Vervolgens gaan deelnemers in kleine groepen aan de slag met casussen die zij kunnen inbrengen vanuit de eigen werksetting. De opgedane kennis en inzichten worden omgezet in concreet handelen in de praktijk van alledag. Uitgangspunt hierbij is om concrete tools te ontwikkelen om de kansen van (sociale) media te benutten.

In het laatste deel van het webinar staat de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg centraal, specifiek gericht op (preventief) inzetten op gezond, veilig en kansrijk mediagebruik door jeugdigen met een lvb en hun ouders/verzorgers. Afstemming tussen alle beroepskrachten die met deze jeugdigen en hun ouders/verzorgers werken is nodig om elkaar te kunnen versterken. We inventariseren en delen wat er al goed gaat en wat verbetermogelijkheden zijn.

Programma

14:00 Inloop Meeting room
14:25 Intro door host van Logacom
14:30 Ben ik in beeld?
Presentatie van inzichten uit onderzoek Jeugd & Media in het (v)so
15:00 College mediawijsheid en media opvoedingsvaardigheden
Bespreking van o.a. het mediawijsheidcompetentiemodel, diverse mediaopvoedstrategieën en de mediadiamant.
15:30 Pauze
15:45 Aan de slag, deel I
Aan de hand van actuele casussen uit de eigen werksetting ga je in subgroepen aan de slag met het thema mediawijsheid. Je gaat samen de inzichten en handreikingen omzetten in praktisch handelen.
16:15 Plenaire nabespreking
Uitwisseling van handelingsinzichten- en ideeën ter uitbreiding van je professioneel handelingsrepertoire.
16:30 Pauze
16:45 Aan de slag, deel I
Aan de hand van prikkelende vragen worden ideeën verzameld voor (nieuwe) manieren waarop de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg kan worden versterkt zodat beroepskrachten beter in staat zijn om jeugdigen met een lvb te kunnen ondersteunen bij het benutten van de kansen van (sociale) media.
17:15 Plenaire nabespreking
Uitwisseling suggesties voor versterking onderwijs en jeugdzorg.
17:30 Einde

Accreditatie

Voor dit webinar is accreditatie toegekend door Registerplein:

Categorie Accreditatiepunten
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering cliëntondersteuners 2,5
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering GGZ-Agogen 2,5
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering GHO 2,5
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg 2,5
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Maatschappelijk werk 2,5
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Psychodiagnostisch Werkenden 2,5
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Agogen 2,5
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Werker 2,5

Procedure & Voorwaarden
Indien u gebruik wilt maken van accreditatie, dan zijn er een paar belangrijke dingen om rekening mee te houden. Leest u onderstaande voorwaarden en regels alstublieft goed door.

Presentie en certificaat
Voor het verkrijgen van punten is aanwezigheid verplicht. Een aantal verenigingen vereisen dat een deelnemer tenminste 90% van de bijeenkomst aanwezig is geweest, deze regeling houden wij aan voor alle accreditaties en voor het afgeven van een certificaat van deelname. De host van Logacom controleert bij aanvang en aan het einde van het webinar de aanwezigheid van deelnemers. 
Toekenning van punten is niet aan scholingsaanbieder Logacom, maar aan de accreditatiecommissie van de beroepsvereniging.

Registratienummer
Wanneer u gebruik wilt maken van accreditatie dan hebben wij uw registratienummer nodig. Uw registratienummer heeft u bij uw aanmelding op kunnen geven. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kunt u een e-mail sturen naar office@logacom.nl.

29 maart 2022

€ 134,00 excl. BTW


Direct aanmelden

Spreker


Svenja Büttner is ruim 20 jaar werkzaam in het Hoger Beroeps Onderwijs (Pedagogische Academie, Pedagogiek, Social Work). Svenja heeft orthopedagogiek gestudeerd en is gepromoveerd op onderzoek naar de X-Factor van de leraar in het lesgeven aan leerlingen met emotionele- en gedragsproblemen. Svenja richt zich in haar loopbaan op de inclusie van kinderen, jeugdigen en jongvolwassenen met extra of speciale ondersteuningsbehoeften. Momenteel werkt ze als senior onderzoeker bij het lectoraat Jeugd & Media, waar zij samen met lector Peter Nikken en collega’s streeft naar een digitaal inclusieve samenleving waarin álle jeugdigen en hun ouders/verzorgers – ook kwetsbare – gezond, veilig en kansrijk gebruik maken van beeldschermmedia. Svenja werkt nauw samen met beroepskrachten in de praktijk, studenten en docenten in het HBO én met de doelgroep. Nieuwe kennis, inzichten en methodieken zet zij in zowel de beroepspraktijk als het onderwijs in voor bewustwording, kennisverspreiding, samenwerking en interventieontwikkeling.

 

Abonneekorting

Leden van het vakblad Pedagogiek in Praktijk (PIP) krijgen €10,- korting op het deelnametarief!

 

 

Ook SoziO abonnees krijgen  €10,- euro korting op het deelnametarief! 

 

Lees de voorwaarden voor meer informatie.

 

Doelgroep

Beroepskrachten die werken met jeugdigen met een lvb in onderwijs en jeugdzorg.
Deelname aan de lezing ‘Iedereen mag meedoen met social media’ op het Jaarcongres LVB op 14 september is geen voorwaarde om deel te kunnen nemen aan dit webinar. Wel sluit het webinar inhoudelijk aan op de kennis en inzichten die worden gedeeld tijdens de lezing op het Jaarcongres LVB.

Vragen of opmerkingen?

Voor vragen en opmerkingen kunt u ons altijd mailen (office@logacom.nl) of bellen (020-3203364).